Procedura przyznawania świadczeń pieniężnych
- Nawiąż kontakt z pracownikiem socjalnym Filii I (dolny Mokotów) lub pracownikiem socjalnym Filii II (górny Mokotów) – na terenie Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy obowiązuje rejonizacja. W zakładkach Wykaz ulic Filii I oraz Wykaz ulic Filii II znajdziesz dane kontaktowe do swojego pracownika socjalnego. Jest to osoba, która we wstępnej rozmowie rozezna potrzeby i poinformuje o możliwościach uzyskania wsparcia w zakresie pomocy społecznej.
- Złóż wniosek o pomoc wraz z jego uzasadnieniem –jeśli masz kłopot z formułowaniem wniosku, poproś o wsparcie swojego pracownika socjalnego. W Ośrodku Pomocy Społecznej dostępny jest wzór druku, możesz z niego skorzystać, jednak nie jest to konieczne.
- Wywiad środowiskowy – po złożeniu wniosku o udzielenie pomocy, pracownik socjalny umówi się z Tobą na wywiad środowiskowy, który zostanie przeprowadzony w miejscu Twojego zamieszkania/pobytu w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, a w sytuacji nagłej w terminie 2 dni oraz poinformuje Cię, jakie dokumenty dodatkowe musisz złożyć, aby dokumentacja była kompletna.
Wywiad ma na celu ustalenie Twojej sytuacji materialnej, zdrowotnej, rodzinnej oraz zawodowej. Przeprowadzony wywiad środowiskowy wraz z kompletem dokumentów jest podstawą do przyznania pomocy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania świadczenia. Ważnym elementem wywiadu środowiskowego jest ustalenie Twojej sytuacji finansowej. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej za dochód uważa się sumę miesięcznych dochodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło dochodu ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. Dokumenty na podstawie który pracownik socjalny ustala dochód osoby/rodziny to: decyzje, zaświadczenia oraz oświadczenia wnioskodawcy składane pod rygorem odpowiedzialności karnej. -
Wydanie decyzji – zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania administracyjnego, decyzje wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku. W sytuacjach wymagających dodatkowych wyjaśnień, termin może zostać przesunięty, o czym zostaniesz poinformowany odrębnym pismem.
Rodzaje dokumentów na podstawie których ustalana jest sytuacja życiowa i materialna osoby lub rodziny:
Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby i rodziny ustala się na podstawie okazanych pracownikowi socjalnemu dokumentów:
- dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem stwierdzający tożsamość,
- zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - z miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku,
- dowód otrzymania renty lub emerytury,
- orzeczenie komisji ds. inwalidztwa i zatrudnienia, orzeczenie Powiatowego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności lub orzeczenie Lekarza Orzecznika z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – dotyczy osób niepełnosprawnych,
- zaświadczenie ze szkoły o kontynuowaniu przez dziecko nauki oraz oświadczenie, że dziecko nie otrzymuje pomocy materialnej ze szkoły,
- decyzja urzędu pracy o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, o utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego albo potwierdzenia z urzędu pracy, że osoba ta znajduje się w rejestrze urzędu jako osoba poszukująca pracy,
- oświadczenie o wysokości dochodu,
- oświadczenie o stanie majątkowym,
- zaświadczenia lub decyzje organów przyznających świadczenia pieniężne,
- decyzje o przyznanych świadczeniach rodzinnych (zasiłek rodzinny wraz z dodatkami, zasiłek pielęgnacyjny),
- opłaty mieszkaniowe i stałe obciążenia rodziny - do wglądu,
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające, iż osoba wymaga pomocy usługowej ze względu na stan zdrowia.